Puerto de José Banús

Efter ett kort lunchstopp i Estepona gick vi vidare till Puerto Banus.

Där fick vi en fin gästplats på 5:e pontonbryggan, plats 357.

Först lite god lunch och därefter en god middag tillsammans med Mia och Robert Rymo och vänner.

Vi somnade därefter gott i hamnen.

//Captain

Puerto de la Duquesa

Vi var rätt slutkörda när vi äntligen kom in till gästhamnen i Gibraltar vid midnatt.

Efter en god sömn och frukost på den irländska puben kände vi oss redo för nästa ben.

Vi gick förbi Puerto de Sotogrande och anlände marinan i Puerto de la Duquesa.

Där blev vi hjärtligt mottagna av L-G och Gunilla, vilka köpt en lägenhet där.

Det blev lunch, drinkar och god middag på kvällen, på deras underbara terass!

//Captain

Trafalgar och Gibraltar

Ja, resan har nu löpt på utan missöden, så när som en åra till gummibåten,

en trasig backventil till länspumpen, en toalett ur läge och ett kylskåp som slutat fungera.

Vindarna har varit måttliga tills vi kom in i Gibraltarsundet. Då bröt det loss med 25 m/sek!

Genuaskotet lossade och rappade ur. Skotet stod och piskade med sina snärtars kraft!

Jag försökte tämja den vilda ”ormen” och lyckades till slut, efter att ha fått mitt ansikte och arm skadad.

Vi anropade Ocean Village Marina via VHF och var välkomna in klockan 24:00.

//Captain

Porto La Guardia

Vi hittade en underbar lagun i Porto La Guardia, ankrade upp i mitten och tog gummibåten in till stranden.

En mysig liten familjerestaurang och vi fick allt vi önskade där. Billigt var det dessutom.

På morgonen gick vi tidigt, vid 05:00-tiden ända ner till Marina de Figueira da Foz.

//Captain

Baiona

Hej alla,

Det har tagit några dagar sedan jag skrev. Mycket har hänt. Bra och dåligt.

Turen över Biscaya gick bra, över förväntan. Vi gick in i Baiona och tog igen oss.

Fyra dygn från Guernsey tar på krafterna, var så säker…. Men modet och humöret var på topp!

//Captain

 

Biscaya

Efter Guernsey startade vi vid 15-tiden rätt ner mot Biscaya. Vi var laddade, vi var tända.

Vi fick ömsom regn, ömsom sol och ömsom riktigt blåsigt. På vägen såg vi många delfiner och några späckhuggare med sina stora, svarta fenor och delvis vita kroppar, en bit från båten. Jag lyckades fånga dom på bild.

Resan tog totalt ca 500 sjömil och fyra nätters segling. Eftersom vi laddat för resan och förberett oss noga med konserver, ex vis Bullens prinskorv, gulasch-, ärt- och köttsoppa, korv, ägg, lök och tomater för omeletter av olika slag, så klarade vi oss riktigt bra.

Våra seglarkläder höll verkligen måttet och flytvästarna likaså.

Den nyinköpta motorn fungerade utmärkt när den behövdes, likaså Lundh Sails nya segel, instrumenten som installerats såsom AIS, EPIRB, VHF, radar och satellittelefon.

Ett tag var vindmätarn uppe i 19 meter per sekund och vi forsade fram med den 10 ton tunga segelbåten i över 11 knop, det ni! I mörkret är det viktigt att grejerna håller och inga ofrivilliga gippar ställer till det.

Vi landade till slut i Vigo, Spanien på söndag morgon vid 06:30-tiden.  En riktig strapats vi är glada över!

/Captain

St. Peter Port, Guernsey

Efter en tuff segling från Cherbourg i Frankrike så landade vi på Guernsey i Engelska kanalen.

Väl i hamn gick vi till närmaste pub och åt en klassisk fish and chips och en god öl.

Vi sov gott i natt och förbereder oss nu inför en segling till ön ILE D´OUESSANT, väster om Brest.

Detta blir den sista anhalten innan den beryktade Biscayabukten.

Innan vi går över där skall vi vara väl utsövda och laddade. Tre till fyra dygn ute till havs kräver ju sitt.

Vi hörs igen,

//Captain

Cherbourg, Frankrike

Nattseglingen blev så fin som vi hade föreställt oss, lugnt vatten och tuggade ca 70 nautiska sjö mil.

Fem tumlare lekte med oss på vägen…

Väl framme kl 07:30 fick vi en bra plats i gästhamnen.

I morgon bitti blir det oljeservice på den nya motorn samt inköp av diverse materiel och proviant.

Nu blir det lite sömn och sedan städning och tvättning av S/Y WATERLOO, det behövs verkligen…

Vi hörs i morgon.

//Captain